Co należy wiedzieć o apelacji w sprawie karnej

Co należy wiedzieć o apelacji w sprawie karnej

Jesteś niezadowolony lub rozgoryczony z powodu niekorzystnego wyroku Sądu I instancji, który właśnie zapadł w postępowaniu karnym? Czy jako strona postępowania, czyli oskarżony lub oskarżyciel posiłkowy czujesz się skrzywdzony i niesprawiedliwie potraktowany przez wymiar sprawiedliwości? Nie trać więcej czasu i czym prędzej złóż apelację, czyli środek odwoławczy od wyroku sądu pierwszej instancji do sądu II instancji! W polskim systemie prawnym obowiązuje bowiem konstytucyjna zasada dwuinstancyjności postępowania sądowego, zgodnie z którą strona niezadowolona z wyroku ma prawo odwołać się do sądu wyższej intancji.

Kiedy wnosimy apelację?

Na wstępie warto podkreślić, że apelacja w postępowaniu karnym spełnia przede wszystkim funkcję kontrolną i ma wykazać, że sąd I instancji się pomylił, nie miał racji lub wydał wyrok, nie zapoznając się uprzednio z aktami sprawy w sposób wnikliwy, co przełożyło się na wynik sprawy,

który jest dla Ciebie krzywdzący. Jednak nie można generalizować, gdyż każdy przypadek jest inny i wymaga stosownej analizy w oparciu o akta sprawy.

Co zrobić, by apelacja była dla Ciebie skuteczna?

Przede wszystkim warto zaangażować w sprawę dobrego, czyli skutecznego adwokata. Nie łudź się, że rutynowe, szablonowe pismo załatwi sprawę, bowiem dla skuteczności ważny jest nie tylko kunszt fachowca – adwokata, związany z wiedzą prawniczą i doświadczeniem, ale także kreatywność i odpowiednia strategia. Nie liczy się objętość, ale przede wszystkim jakość pisma. Tylko doświadczony adwokat jest w stanie wymyślić coś niekonwencjonalnego, co przykuje uwagę znudzonych, zniechęconych sędziów i spowoduje, że zainteresują się Twoim przypadkiem. Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że w sądach obecnie rządzi rutyna i panuje nuda, co sprzyja utrzymywaniu w mocy wyroków sądów I instancji. Zaangażowanie adwokata, który w Twoim imieniu może opracować ciekawą, nietuzinkową apelację zwiększa Twoje szanse na wygraną.